Aardbei

Geschreven door eetweetjes (Tineke)

09-06-2014   | |   Herkomst , Plantaardig



2014-8865-fruit

Aardbeien, zomerfruit bij uitstek. De naam zomerkoninkjes is verdiend. Zodra het een beetje begint te zomeren lachen deze vorstelijk rood gekleurde vruchten je toe. Eigenlijk zijn het geen echte vruchten, maar schijnvruchten. Wat wij als vrucht zien is de gezwollen bloembodem van de aardbeiplant. De eigenlijke vruchtjes zijn de pitjes op deze bloembodem. Schijnvrucht of niet, de aardbei smaakt als fruit. En die smaak kan variëren van zoet tot zuurzoet, afhankelijk van het ras.

In mijn jeugd begon het aardbeienseizoen in mei, en in juli was het alweer over het hoogtepunt heen.
Tegenwoordig is de aardbei jaarrond te verkrijgen. Door selectieve veredeling zijn er vroeg-, laat- en doordragende rassen ontwikkeld die aan de huidige vraag tegemoetkomen. Ook met teeltmethoden, bv. onder glas, of door jonge stekken in een koude ruimte – als het ware in de wacht – te zetten kan de aardbeientijd verlengd worden.
De Hollandse aardbei ligt in de winkels van april tot oktober. In de koudere maanden gaat het om geïmporteerde aardbeien, met name uit landen rond de Middellandse Zee zoals Spanje en Israël.

Verse aardbeien zijn heerlijk. Heb je aardbeien in eigen tuin, dan is dat natuurlijk ideaal, maar ook de verse aardbeien van de groentenman of uit de supermarkt zijn erg lekker. Aardbeien horen tot de zachte fruitsoorten dus ze zijn niet lang houdbaar, in de koelkast hooguit een paar dagen.
Maar ook om te verwerken leent de aardbei zich prima. Denk maar aan aardbeienjam, aardbeiensiroop of aardbeien op sap.

Aardbeien wassen doe je het beste door ze in een vergiet voorzichtig te bewegen in een bak met koud water. Hoe kouder het water hoe steviger de aardbei blijft. Daarna uit laten druipen en voorzichtig met een schone doek afdrogen. Het kroontje verwijder je pas na het wassen om het aroma zo goed mogelijk vast te houden.

Enkele aardbeirassen zijn:

Een portie aardbeien (ca. 125 gram) bevat:
80 mg vitamine C, enkele sporen van vitamines uit het B-complex – met een uitschieter van 81 microgram vit. B11
188 mg kalium, 31 mg calcium, 37 mg fosfor, 18 mg magnesium, en wat sporen van zink en koper

Bronnen:
Fruit uit alle windstreken
Elsevier’s Culinaire Encyclopedie