Boerenkool

Geschreven door eetweetjes (Tineke)

29-01-2015   | |   Herkomst , Plantaardig



2014-6993

Boerenkool is een typische wintergroente. De kool was vroeger pas lekker als “de vorst erover geweest was”, met andere woorden, er werd pas geoogst na de eerste nachtvorsten. Tegenwoordig zijn er boerenkoolsoorten die absoluut niet tegen vorst kunnen, deze worden voornamelijk commercieel geteeld. Voor de particuliere moestuin is de struikboerenkool meer gewild, deze koolsoorten worden groter en kunnen vorst verdragen. Een ideaal gewas dus voor de “slappe tijd”, wanneer er niet veel anders in je eigen moestuintje wil groeien, ook omdat de kool gedurende de winter op het land kan blijven staan.

Kon je de afgelopen jaren vrijwel alleen nog maar voorverpakte fijngesneden of -gehakte boerenkool kopen, tegenwoordig zie je toch ook weer winkels waarin de hele bladeren worden aangeboden. Een goede ontwikkeling want hoe minder snijvlakken aan de groente, hoe minder vitaminen en mineralen er kunnen “weglekken” – dus in de groente behouden blijven.

Boerenkool is vanouds een stamppot-groente: samen met gekookte aardappelen en een lekkere rookworst een echte klassieker.
Maar ook in andere gerechten kan je boerenkool prima verwerken, wat dacht je van een roerbakschotel, het mooie groen van het blad geeft zo’n schotel een frisse uitstraling.
Ook kan je de koolbladeren rauw gebruiken, bv. samen met fruit in een smoothie.

Boerenkoolbladeren breek je van de steel af en wast ze dan in ruim water. Stroop dan het blad van de dikkere nerven af. Daarna kan je ze nog kleiner snijden, op de hand of in de foodprocessor.
Je kookt de kool in voldoende water in ca. 20 minuten gaar. Als je gaat roerbakken dan is 10 tot 15 minuten voldoende.

Verse rauwe boerenkool bevat per 100 gram:
vitamines: A 0,42 mg – B1 0,10 mg – B2 0,25 mg – B6 0,25 mg – B11 130 microgram – C 95 mg
mineralen: natrium 40 mg – kalium 500 mg – calcium 210 mg – fosfor 90 mg – ijzer 1.9 mg – magnesium 30 mg – koper 0,09 mg – zink 0.33 mg

Bron: Voedingswaardetabel